Linfjord naar Nyborg in 5 dagen - Reisverslag uit Nyborg, Denemarken van Jurriaan Suurenbroek - WaarBenJij.nu Linfjord naar Nyborg in 5 dagen - Reisverslag uit Nyborg, Denemarken van Jurriaan Suurenbroek - WaarBenJij.nu

Linfjord naar Nyborg in 5 dagen

Door: Jurriaan

Blijf op de hoogte en volg Jurriaan

09 Augustus 2023 | Denemarken, Nyborg

In turbo vaart naar het zuiden

Op 17 juli vliegen zoon Jur jr en ik van Schiphol naar Aalborg. Het doel is om Hendrik in een week van de Limfjord naar Nyborg te varen. Van Nyborg (op Fünnen) rijdt de trein zo naar Kopenhagen AirPort.

Van Aalborg brengt ritje van 3 uur met 3 buslijnen brengt ons naar de boot. Het weer is regenachtig met forse wind. Zo’n 5 a 6 Bft maar dan wel uit het westen. Dat is gunstig voor het eerste stuk (oostwaarts richting Hals)

18/7. Na inkopen en technische controles vertrek om 10.00 uur. Ik zie wat op tegen het grote water van de Løgstør Bredning, maar dank de flippers en de forse wind mee gaan we als een speer. Het doel van de dag is Aalborg. Daar zijn we om 17.00 uur en Jur stelt voor maar gewoon door te varen. Hals is nog maar een uurtje of 3, en het blijft lang licht. Als we rond 19.45 de haven van Hals invaren wacht ons een surprise; de haven ligt ramvol met boten. Zo heb ik het niet vaak gezien. Rijen dik in pakjes van 4 of 5 boten naast elkaar. Met moeite vinden we een plek aan een zeiler uit Letland(!!!) als boot nr. 4 van de wal. We leggen een landvast buiten de andere schepen om naar de wal als extra zekerheid.

Zeiler nr 1 geeft te kennen de volgende ochtend om 07.00 uur te willen vertrekken. Dat maakt ons niet uit, we willen toch op tijd weg. Zeiler nr 2 moppert wel.

19/7.

07.40 trossen los! Zeiler nr 1 ligt nog stijf te kooi en zeiler 2 is niet blij. Wind verwachting op het traject richting Grenaa is eerst 5 later 4 uit het westen. Met de beschutting van hogerwal moet dat lukken, en dat blijkt ook. Wel is het zo, dat we dit zonder stabilisatoren niet zo leuk gevonden zouden hebben! Het wordt een prachtige tocht met mooi weer. 7,5 uur gevaren en om half vier vast in Grenaa.

We eten ‘s avonds in het restaurant voor locals. De bediening wordt verzorgd door een bejaarde heer, en de keuken bestierd door een nog oudere chef-kok.

Deze laatste maakt ook de rekening op: dat gaat op een vaal papiertje waarbij de prijs der gerechten en dranken met een potloodje worden opgeteld. Dit leidt helaas niet tot een gunstiger totaal dan we anders in Denemarken gewend zijn.

20/7. Er wordt regen en windkracht 5 uit het westen verwacht. Geen probleem zolang we onder de kust van Jutland varen, maar we willen naar Samsö. Dan moet je een flink stuk open water over met dwars wind. Het gaat allemaal prima, maar zonder de flippers beslist niet gedaan! Bij het naderen van de haven van Ballen, zien we veel jachten buiten de haven voor anker liggen. Dat betekent volle haven. Een Zweeds jacht geeft vol gas om eerder dan wij in de haven te zijn. Wij geloven het wel en ankeren in 3 meter water en mooi beschut achter de kust. Even later komt de Zweed gedesillusioneerd uit de haven en ankert vlak naast ons. Inmiddels is het regen front vertrokken en de zon schijnt uitbundig. 7 uur gevaren.

21/7. Rustig van Ballen naar Kerteminde. Ik ben verbaasd en opgelucht dat we al bijna het doel bereikt hebben. De sfeer aan boord wordt uitbundig en schalks; we hebben een fantastische tijd samen.

De vreugde wordt verhoogd door het kersenoogst festival dat gaande is in Kerteminde. Veel volk, leuke standjes en live muziek. We trakteren ons zelf op een ijsje; kersensmaak. We bellen met de jachthaven van Nyborg om een plekje voor 3 weken te reserveren. De havenmeester beschrijft een plek waar we kunnen liggen aan steiger 6.

22/7 varen we in 3 uur naar Nyborg, waar we vergeefs zoeken naar de aangewezen plaats. We leggen maar ergens aan, en stellen vast dat steiger 5 wordt gevolgd door steiger 7. Geen 6 te bekennen.

Later blijkt dat we in de verkeerde haven liggen.

Uiteindelijk prima, want de plaats waar we nu liggen voldoet stukken beter en we mogen blijven liggen. Op naar huis: kijken of de originele matroos weer mee kan komen!

• 09 Augustus 2023 - 09:56

Marjan En Gerard Van Vulpen:

Uiteindelijk is het toch weer een heel avontuur, zo met een interruptie, maar wel een mooi verhaal. Het weer is natuurlijk altijd een dingetje. Zeker nu het overal in Europa zo onstuimig is, water en vuur!